Menu Sluiten

Slecht nieuws en Goed nieuws!

In mijn blog 2022 Gaan we weer forenzen? vroeg ik me af of ik Ć¼berhaupt wel weer op de fiets zou stappen. Niet zo zeer vanuit de pandemie gedacht, maar zorgen makend over de beschikbaarheid van een racefiets. In het artikel gaf ik al aan dat de pandemie de logistiek en productie van racefietsen in de war heeft geschopt. Ik heb inmiddels antwoord op mijn vraag gekregen, en dat betekent slecht nieuws en goed nieuws.

Slecht nieuws voor de Forenzende Fietser

Mijn oog is gevallen op de Specialized Allez Sprint Comp Disc. Deze aluminium fiets is voor mij het perfecte maatje om me naar het werk te brengen, of om na het werk de zorgen uit het hoofd te rijden. In 2019 had ik een tweedehands Allez en ik had er eigenlijk spijt van dat ik hem heb omgewisseld voor een Roubaix. 2022 zou mijn jaar worden met een nieuwe Allez en veel mooie kilometers, al dan niet naar het werk.

De zoektocht bij de plaatselijke fietsenmaker eindigde altijd met een bevestiging van mijn liefde en voorkeur voor deze fiets. Het was betaalbare liefde, met goede rembare passie en een vuurrood uiterlijk. Een liefde die echter ook onbereikbaar blijkt. Afgelopen zaterdag begreep ik dat er nog geen eentje geproduceerd en geleverd was. Dat ik mijn liefde wel kon bestellen, maar dat deze ook op zich zou laten wachten.

Slecht nieuws dus want wat wordt 2022 zonder racefiets? Juist ja, een saai jaar en zeker niet goed voor lijf en leden. De projectmanager in mij werd getriggerd en een alternatief plan was noodzakelijk. Het kan gewoon niet dat er dit voorjaar niet gefietst wordt.

Goed nieuws voor de Forenzende Fietser

Een rondblik in de winkel liet toch al gauw zien dat er nog een aantal nieuwe, maar ook tweedehands fietsen staan. Sommigen buiten budget, anderen weer van het verkeerde type. Maar ook een enkeling die binnen budget en als redelijk alternatief kunnen dienen. In ieder geval voor de overgang naar mijn echte liefde.

Ik heb even overwogen om een Gravel bike te kopen. Een mooie Specialized Diverge. Ongeveer in de zelfde prijsklasse, en wat het mooiste was: direct beschikbaar in mijn maat (61 cm). ook stond er nog een tweedehands Sensa, Ultegra afgemonteerd met een mooi hoog frame (64cm). Maar wacht eens even dat was toch allemaal niet wat ik zocht?

En ineens viel mijn oog op een Bulls Harrier. Stilletjes stond hij daar in een hoekje zwart te zijn. Zwart in twee varianten: mat en glimmend. De prijs was ongeveer de helft van wat ik wilde uitgeven, maar er zaten wel schijfremmen op. Kijkend naar de zithoogte en lengte was het precies mijn maat. En de 18 versnellingen zijn voldoende voor mijn dagelijkse ritje naar Den Haag en vice versa.

Mijn hersenpan begon te kraken. Het beschikbare budget lag rond de 2000 euro. Deze fiets zat daar ruim onder, dus er was mooi ruimte voor fietsaccessoires en vernieuwing van de garderobe. De fiets zat goed tijdens de proefrit en ik kon hem meteen meenemen. Alles bij elkaar optellend kwam ik langzaam tot de conclusie dat dit mijn fiets voor 2022 ging worden.

Goed nieuws dus! In 2022 rijd ik rond op een Bulls Harrier 1 Disc.

1 reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.